شهریور

1 شهریور 1377: اسدالله لاجوردی کشته شد
روز اول شهریور 1377 اسدالله لاجوردی مسئول شكنجه‌گاههای رژیم و از آمران و عاملان شكنجه و قتل هزاران زندانی سیاسی، توسط علی اكبر اكبری جوان نوزده ساله اهل ایلام و هوادار مجاهدین خلق، با شلیك یك گلوله در مغزش کشته شد. علی اکبر در حین درگیری با ماموران حکومتی مجروح شد. آنان پیکر نیمه جانش را شکنجه کرده و او را کشتند. خاتمی در زمان ریاست جمهوریش از لاجوردی به‌عنوان «خدمتگزار مردم» یاد كرد.


3 شهریور 1320: ورود نیروهای متفقین به‌ایران و پایان حكومت رضاخان
سوم شهریور 1320 به‌دنبال اولتیماتوم‌های انگلیس و شوروی به‌ رضاخان مبنی برخودداری از حمایت از آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، و به‌منظور ارسال كمكهای نظامی به ‌اتحاد شوروی كه مورد حمله قوای هیتلر قرار گرفته بود، قوای این دو كشور از جنوب و شمال وارد خاك ایران شدند. ارتش ایران (تحت امر رضاخان)، در برابر قوای متفقین كمترین مقاومتی نكرد و اكثر یگان‌هایش از هم گسیخت و نیروهایش پراكنده شدند. روز ششم شهریور رضاخان در برابر متفقین عقب نشست و تصمیم خود مبنی بر خودداری از مقاومت در برابر نیروهای متفقین را اعلام كرده و از روز 8شهریور در تهران حكومت نظامی اعلام كرد. روز 25 شهریور1320، نیروهای متفقین تهران را نیز به ‌اشغال خود درآوردند. قبل از ورود نیروهای متفقین به‌تهران، دولت انگلیس كه منافع خود را در حفظ دولت مركزی می‌دید به‌ رضاخان توصیه كرد تا از سلطنت كناره گیری 
كند و به‌جای او پسرش محمدرضا را به‌ سلطنت گمارد.

5 شهریور766: اشغال اصفهان توسط تیمورلنگ و قتل عام مردم این شهر
بر‌اساس برخی اسناد تاریخی روز 27 اوت 1387 تیمور گوركانی همراه با نیروهای خود به‌شهر اصفهان حمله برد و با قتل عام مردم این شهر به ‌ویرانگری پرداخت. امیر تیمور كه از تبار مغولها بود، قبلاً نیرویی را جهت اخذ باج و خراج به ‌اصفهان فرستاده بود اما به‌دلیل زورگویی و هتك نوامیس مردم توسط این نیرو، شورش بزرگی در اصفهان بپا شد و مردم نیروی امیر تیمور را گوشمالی دادند. تیمور لنگ سپس برای انتقام از مردم به‌اصفهان حمله كرد.





7 شهریور 1372: تصویب شیر و خورشید به‌عنوان آرم رسمی شورای ملی مقاومت
روز 7 شهریور 1372 شورای ملی مقاومت ایران علامت شیر وخورشید را به‌عنوان
آرم رسمی این شورا تصویب كرد. شورای ملی مقاومت ایران درجلسه 7 شهریور 1372 پیشنهاد آقای مسعود رجوی مسئول شورا را تصویب نمود که علامت شیر و خورشید آرم رسمی شورای ملی مقاومت ایران خواهد بود.




8 شهریور- 500 پیش از میلاد: میترا (مهر) به‌ عنوان مظهر نور و دانایی رسمیت یافت
بر‌اساس برخی اسناد تاریخی روز هشتم شهریور 500 سال پیش از میلاد و در دوران داریوش بزرگ در ایران، میترا یا مهر كه در زبانهای اروپایی میثرا نامیده می‌شود، از سوی دربار هخامنشی، به‌عنوان مظهر نور، مهر و دانایی رسمیت یافت. میترا هزاران سال پیش، از خدایان آرین های جنوبی بود. ‌واژه‌ مهر به‌ مفهوم محبت، مهربان، مهربانی كردن و نظایر آن از همان زمان واختصاصا میان ایرانیان باقی مانده است.



8 شهریور1360: انفجار مقر نخست‌وزیری و کشته شدن رجایی و باهنر
روز هشتم شهریور 1360 محمدعلی رجایی رییس‌جمهور و محمدجواد باهنر نخست‌وزیر وقت (در زمان خمینی) بر اثر انفجار یك بمب در كاخ مرمر تهران (مقر هیأت دولت و نخست‌وزیری) کشته شدند. خمینی با برپایی یك حكومت شبه كودتایی به‌ریاست جمهوری محمدعلی رجایی و نخست‌وزیری محمد جواد باهنر به‌سركوب مردم و آزادیخواهان در سراسر كشور پرداخت. تحت مدیریت اجرایی این دو نفر، هزاران تن از مبارزان راه آزادی دستگیر شده و به‌زندانها افتادند و گروه گروه به‌جوخه‌های اعدام سپرده شدند. 


9 شهریور1286: تقسیم ایران و ترور اتابك
روز نهم شهریور 1286 شمسی ایزولْسكی وزیر امور خارجه‌ی روسیه و نیكِلسون سفیر انگلستان در سن پترزبورگ، قرارداد تقسیم ایران را امضا كردند. این قرارداد، ایران را به‌ دو منطقه غیر مساوی تقسیم كرده بود. منطقه شمالی و بزرگتر برای روسیه در نظر گرفته شد و انگلستان متعهد شد تا برای خود در این منطقه امتیازی خواه تجاری، خواه سیاسی تحصیل ننماید هم‌چنین مناطق جنوب، تحت نفوذ انگلستان قرار می‌گرفت. این قرارداد در زمان حكومت محمدعلی شاه و به‌صدر اعظمی میرزا علی اصغر خان امین السلطان اتابك بسته شد و اعتراض گسترده ‌‌‌‌‌‌‌مردم و آزادیخواهان كشور را بر انگیخت‌. وقتی اتابك در همین روز پا از مجلس شورای ملی بیرون گذاشت توسط جوانی بیست و دو ساله به‌ نام عباس آقا صراف، اهل تبریز به‌ ضرب سه گلوله كشته شد. عباس آقا مجاهد تبریزی در گریز از تعقیب ماموران حكومتی مجروح شد و برای اینكه به‌دست ماموران نیفتد با شلیك گلوله ای به ‌مغز خود جان داد. وقتی لباسهای عباس آقا را بازرسی كردند معلوم شد وی از مجاهدان مشروطه خواه تبریز است و روی كارت او نوشته شده: "عباس آقا صراف آذربایجانی 
عضو انجمن نمره 41 فدایی ملت".


10 شهریور 1392= 1 سپتامبر 2013: قتل عام ساکنان اشرف توسط نیروهای عراقی


شورای ملی مقاومت بامداد 10 شهریور 92 برابر با اول سپتامبر 2013 خبر داد که نیروهای سوات
متعلق به ارتش عراق تحت فرمان مالکی، به کمپ اشرف در این کشور حمله کرده و دهها تن را کشته و حداقل 6 تن از زنان کمپ اشرف را به گروگان گرفته اند. شورای ملی مقاومت در اطلاعیه شماره 5 خود در اینباره اعلام نمود که  قاسم سلیمانی دستور قتل عام را به مالکی و فالح فیاض ابلاغ کرد. این پنجمین باری بود که نیروهای عراقی برای کشتن ساکنین اشرف وارد این کمپ می شوند. همچنین گزارش شده است که حداقل 5 تن از ساکنین اشرف در حالی که دستانشان از پشت بسته شده بوده از نزدیک هدف شلیک گلوله قرار گرفته و کشته شدند. دبیرخانه شورای ملی مقاومت در اطلاعیه شماره 11 خود همچنین اعلام نمود که شماری از مجروحان در کلینیک داخلی کمپ اشرف، توسط نیروهای مالکی تیرخلاص زده شده و به قتل رسیده اند. بیش از نیمی از ساکنین اشرف در قتل عام شهریور 92 جان خود را از دست داده اند. پس از انتقال 3000 تن از ساکنین اشرف به بازداشتگاه لیبرتی، صد تن از ساکنین با توافق چهارجانبه دولت آمریکا، ملل متحد، دولت عراق و نمایندگان ساکنان برای حفاظت از اموالشان در اشرف باقی مانده بودند. ساکنین بازداشتگاه لیبرتی و ایرانیان در شهرهای مختلف جهان برای نجات جان 7 گروگان دست به اعتصاب غذا زدند. ازجمله در اتاوا تعدادی از شهروندان ایرانی-کانادایی در مقابل سفارت آمریکا به اعتصاب غذای جهانی پیوستند. 


10 شهریور1341: زلزله‌‌‌‌‌‌‌ بوئین زهرا تا بیست هزار كشته داد
ساعت 11نیمه شب 10 شهریور 1341 زمین لرزه شدیدی در منطقه بوئین زهرای قزوین روی داد كه تهران را هم به‌لرزه در آورد. تلفات این زمین لرزه را تا بیست هزار كشته گزارش كرده‌اند. جهان پهلوان غلامرضا تختی، اقدام به‌جمع آوری كمك و پول برای زلزله زدگان كرد و در همبستگی مردم بسیار تأثیر داشت. جوانان و دانشگاهیان نیز به‌طور مستقل با ایجاد اردوهای كمك رسانی به‌ یاری زلزله زدگان شتافتند. سعید محسن و علی اصغر بدیع زادگان از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق نیز در راس گروههای دانشجویی بودند كه باهم به‌میان مردم رفتند و در برپایی این اردوها برای كمك به‌مردم زلزله زده نقش فعالی ایفا كردند.


11 شهریور1383: درگذشت بانو دلكش
روز 11 شهریور 1383 بانو دلكش (عصمت باقرپور ) خواننده قدیمی ایران در تهران درگذشت. بانو دلكش از 18 سالگی كار خوانندگی را آغاز كرد و به‌طور حرفه‌ای این كار را برگزید. از 20 سالگی خواننده رسمی رادیو دولتی ایران شد و به ‌این كار تا زمان انقلاب ضد سلطنتی ادامه داد. با روی كار آمدن خمینی و ممنوع شدن خوانندگی زنان، دلكش نیز خانه نشین شد. خانم دلكش در آن سالها زندگی سختی را سپری كرد. دلكش كه استعداد درخشان در موسیقی و خواندن آواز داشت تحصیل موسیقی را با روح الله خالقی آغاز كرده بود و در انجمن موسیقی ملی ادامه داد. از معروف ترین ترانه‌های خاطره انگیز دلكش: آمد نوبهار، عاشقم من، بازگشته، بكنارم بنشین و جام طلا را می‌توان نام برد. دلكش كه در بابل متولد شده بود برخی ترانه‌های خود را با لهجه‌‌‌‌‌‌‌ مازندرانی اجرا كرد. دلكش در جوانی در چند فیلم سینمایی ایران هم بازی كرده بود كه معروفترین آنها فیلم «مادر» بود كه در دهه 1330 به‌نمایش در آمد. به‌دنبال فوت بانو دلكش، زنده یاد مرضیه این شعر را به‌روان بانو دلكش هدیه داد:
بعد از وفات، تربت ما بر زمین مجوی
در سینه‌های مردم دانا مزار ماست


یازده شهریور 1358= 2 سپتامبر 1979: قتل عام روستای "قارنا" و کانی مام سید" در کردستان ایران بدست رژیم خمینی
در روز ۱۱شهریور ۱۳۵۸ همزمان با تهاجم نیروهای ارتش و سپاه پاسداران به ‌شهر مهاباد و تصرف آن، ماموران خمینی به‌ سرپرستی ملاحسنی نماینده خمینی در ارومیه به ‌روستاهای "قارنا" و "کانی‌مام‌سید" در نزدیکی شهر نقده حمله کرده و زنان و کودکان و افراد سالخورده را قتل‌عام کردند. این جنایت زمانی روی داد که تمام جوانان و افراد میانسال روستا از ترس دستگیری، از روستا خارج شده بودند و تنها زنان و کودکان و افراد سالخورده در داخل روستا مانده بودند. روزنامه‌کیهان ۱۴شهریور ۵۸ به‌ نقل از ملاصالح رحیمی نوشت: ”۶۸نفر از اهالی این روستا را به‌ قتل رسانده‌اند. او افزود: افراد بیگناهی که در روستای قارنا به ‌شهادت رسیدند ". تنها گناهشان این بود که از نژاد کرد بودند". روز قبل از آن نیز علمای اهل سنت کردستان طی نامه ای به خمینی به شدت به وی اعتراض کرده بودند.


13 شهریور1355: درگذشت پروفسور محسن هشترودی
روز 13 شهریور 1355 پرفسور هشترودی، ریاضیدان، شاعر، فیلسوف، و دانشمند میهن پرست ایرانی، درگذشت. هشترودی در سال 1286 در تبریز بدنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان دارالفنون گذراند و مدتی به‌تحصیل پزشكی و مهندسی مكانیك پرداخت. ولی بعدا برای تحصیل در رشته ریاضی راهی فرانسه شد و از دانشگاه علوم پاریس، لیسانس، و از دانشگاه سوربن دكترای دولتی در رشته ریاضی گرفت. پرفسور هشترودی درسال 1315 به‌ایران مراجعت كرد و در 34سالگی به‌سمت استادی رسید. پرفسور هشترودی به‌خاطر كارهای علمی‌اش به‌دریافت بیش از یكصد مدال علمی نائل آمد. او كار تدریس را در كنار كارهای دیگر مانند ریاست فرهنگ تهران درسال 1321، ریاست دانشگاه تبریز درسال 1330، و ریاست دانشكده علوم دانشگاه تهران درسال 1336 ادامه داد. پرفسور هشترودی سرانجام پس از چند ماه بیماری در 13 شهریور 1355 به‌دنبال یك سكته قلبی درگذشت.

13 شهریور1346: تظاهرات دانشجویان و مردم تهران علیه گران شدن بلیط اتوبوس
روز 13 شهریور 1346 خیابانهای تهران شاهد تظاهرات ‌‌‌‌‌‌‌دانشجویان دانشگاه تهران به‌دلیل افزایش بهای بلیت اتوبوسها بود. این تظاهرات یك قدرت نمایی از طرف جنبشهای انقلابی كه در دانشگاهها فعال بودند در برابر رژیم شاه بود و رژیم شاه را مجبور كرد تا مصوبه‌‌‌‌‌‌‌ گرانی بلیت اتوبوس را پس بگیرد.


15شهریور 1344: سالگرد تاسیس سازمان مجاهدین خلق ایران
 در روز ۱۵شهریور ۱۳۴۴، سازمان مجاهدین خلق ایران توسط محمد حنیف نژاد، سعید محسن و علی اصغر بدیع زادگان بنیانگذاری شد. هر سه اما توسط رژیم شاه اعدام شدند و مسعود رجوی که توسط پیگیریهای برادرش در خارج کشور توانسته بود از اعدام نجات یابد، رهبری این جنبش را بدست گرفت. این سازمان در سرنگون شدن رژیم شاه نقش بسزایی داشت که همراه با دیگر نیروهای مترقی انقلاب 57 میسر شد. سازمان مجاهدین خلق با 50 سال سابقه نظامی و سیاسی، اینک پرچمدار مبارزه با دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران می باشد. هزاران تن از اعضای آن که از شهر اشرف برخلاف میل خود به لیبرتی منتقل شدند، بارها توسط نیروهای عراقی مورد حمله واقع شده و صدها تن کشته و مجروح شدند. سازمان مجاهدین خلق ایران، جدی ترین جنبش آزادیخواهانه ایران در صد سال اخیر بوده است. تا بحال بیش از 120 هزار تن از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران توسط حکومت آخوندها اعدام شده اند.
 
16 شهریور 1347: خاموشی صمد بهرنگی
روز 16 شهریور 1347 صمد بهرنگی داستان نویس كودكان، معلم و راهنمای روستائیان آذربایجان كه تحت تعقیب و هدف توطئه‌های ساواك شاه بود به ‌طرز مشكوكی کشته شد. صمد در سال 1318 در یكی از محلات فقیر نشین تبریز دیده به‌جهان گشود و هنگامی‌ كه 18ساله بود به ‌روستاهای آذربایجان رفت تا به ‌كودكان درس بدهد. صمد در قالب داستانهایش رنجهای محرومترین اقشار مردم ایران را بازگو كرد و در قصه‌هایش به‌كودكان آموخت كه همیشه با چشمانی باز و هوشیار به‌اطراف خود بنگرند و مرعوب فضای حاكم نشوند و همچون ماهی سیاه كوچولو بی ترس و هراس از مرغ ماهیخوار، برای رسیدن به‌دنیای فردا تلاش كنند. صمد علاوه بر ”ماهی‌سیاه كوچولو” داستانهای ارزنده دیگری همچون اولدوز و كلاغها، كوراوغلو و پسرك لبوفروش از خود برجای گذاشته است.


16 شهریور 893: تصرف تبریز به دست سلطان سلیم عثمانی
روز 7 سپتامبر 1514 نیروهای عثمانی وارد تبریز شدند. این نیروها به‌ فرماندهی مستقیم سلیم اول سلطان عثمانی 23 اوت (15 روز پیش از آن) در دشت چالدران نیروهای شاه اسماعیل صفوی را شكست داده بودند. سلطان سلیم و نیروهایش بر اثر مقاومت مردم تبریز نتوانستند مدت طولانی در این شهر بمانند و به‌عثمانی بازگشتند. نبرد چالداران بزرگترین و شاید آخرین جنگ بزرگی بود كه درآن توپ و تفنگ در برابر شمشیر و تیر و كمان قرار گرفت. صفویان كه تا زمان جنگ چالدران به‌كار بردن اسلحه آتشین را خلاف آیین جوانمردی می‌پنداشتند از این پس به‌فكر مسلح كردن خود به‌توپ و تفنگ افتادند كه شاه عباس به‌آن تحقق بخشید.

17 شهریور1357: كشتار مردم تهران به‌فرمان شاه
روز 17شهریور 1357 دیكتاتوری سلطنتی برای حفظ حكومت خود و مقابله با
مردم، دست بكشتار وسیع مردم زد و به ‌همین جهت این روز به‌جمعه‌‌‌‌‌‌‌سیاه یا جمعه خونین معروف شده است. در نهایت، این كشتار به‌سرنگونی رژیم شاه سرعت بخشید. با این‌كه تعداد بسیاری از مردم تهران و از‌جمله زنان و حتی كودكان کشته شدند، اما خمینی كه آنزمان در نجف بود، از ترس، سكوت اختیار كرد و به‌مدت 4 روز هیچ موضعی نگرفت و حتی یك پیام تسلیت هم برای خانواده‌‌‌‌‌‌‌های کشته شدگان نفرستاد. وی سرانجام پس از 4 روز تاخیر در جریان تشییع جنازه کشته شدگان در بهشت زهرا و مقابل پزشکی 
قانونی، به ارسال پیام پرداخت.


بیست شهریور1380= 11 سپتامبر 2001
در یازده سپتامبر 2001= 20 شهریور 1380، اعضای  گروه تروریستی القاعده چهارفروند هواپیمای مسافربری آمریکایی را ربوده و دو فروند از آنها را به برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون کوبیدند. هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند و هواپیمای چهارم که به قصد واشینگتن دی سی در حرکت بود، در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، بر اثر تلاش مسافران و خدمه برای بدست گرفتن کنترل هواپیما، سرنگون شد. در نتیجه این حملات نزدیک به 9000 تن کشته و زخمی شدند. این حملات که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده و گروه القاعده مسؤلیت آن ‌‌را پذیرفت، منجر به ‌تغییر سیاست کلان آمریکا در کشورهای خاورمیانه شد. بر ‌اساس همین سیاست بود که چند ماه بعد دولت وقت آمریکا به ‌افغانستان حمله کرد و دولت طالبان را که پشتیبان القاعده بود سرنگون نمود. در ادامه ‌‌‌‌‌‌‌همین سیاست در سال ۲۰۰۳ آمریکا به ‌عراق نیز حمله کرد. 
 
23 شهریور 1299: شهادت شیخ محمد خیابانی
روز 23 شهریور 1299 شیخ محمد خیابانی از رهبران جنبش آزادیخواهی مردم ایران پس از مشروطه در حین نبرد با نیروهای استبداد کشته شد. شیخ محمد خیابانی علیه به‌ انحراف كشیده شدن آرمانهای انقلاب مشروطه، قیام كرد. وی در شب شهادتش فریاد كشید: "ای آزادیخواهان كه عهد و میثاق بسته‌اید یا بمیرید و یا ایران را آزاد كنید". شیخ محمد خیابانی در نیمه‌شب 23شهریور 1299 درحالیكه در مخفیگاهش در شهر تبریز به‌ محاصره قزاقان بسرگردگی مخبر‌السلطنه در آمده بود پس از چند ساعت نبرد با مهاجمان، در حالیکه 41 سال داشت، کشته شد. میرزاده‌‌‌‌‌‌‌عشقی در مورد او سروده است:
پرَّد ز فلك بر اوج فوّاره‌‌‌‌‌‌‌خون هر روز / تا غوطه خورد خورشید در خون خیابانی


25 شهریور 1320: برکناری رضاخان
روز 25 شهریور 1320 رضاخان توسط دولت انگلستان و با توافق شوروی از
سلطنت خلع شد. در شهریور سال 1320 در كشاكش جنگ جهانی دوم رضاخان به‌دلیل نزدیكی با آلمان و ایتالیا، دیگر از چشم انگلستان كه او را روی كار آورده بود، افتاد و در آستانه ‌‌‌‌‌‌‌ورود نیروهای متفقین به‌تهران، بركنارش كردند و پسرش محمدرضا را به‌جای وی بر كرسی سلطنت 
نشاندند.



25شهریور 1357: زمین لرزه طبس
روز 25 شهریور 1357 زلزله ای با قدرت 4/6 درجه در مقیاس ریشتر شهرستان
طبس و بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف ‌‌آنرا‌ در جنوب خراسان لرزاند. زلزله ‌‌‌‌‌‌‌طبس باعث ویران شدن تمامی این شهر شد و 25 هزار تن در جریان آن كشته شدند. از آنجا كه زلزله ‌‌‌‌‌‌‌طبس در جریان اوج گیری انقلاب ضد سلطنتی اتفاق افتاد، به ‌اعتراضات عمومی مردم ایران علیه فساد اداری و ضعف دستگاههای امداد رسانی رژیم شاه و اختصاص ندادن بودجه برای نوسازی خانه های قدیمی دامن زد.  


    بیست و شش شهریور 1371- 17 سپتامبر 1992
ماموران وزارت اطلاعات 4 تن از رهبران حزب دمکرات کردستان ایران،صادق شرفکندی،  فرهاد عبدلی،همایون اردلان و نوری دهکردی را که به بهانه
مذاکره به رستوران میکونوس در آلمان کشانده بودند، به قتل رساندند. مدتی بعد ابوالقاسم مصباحی، از مدیران درجه اول وزارت اطلاعات و به گفته پرويز دستمالچی در راس تشكيلات شبكه ترور رژيم در خارج از كشورقرار داشت، اعتراف کرد که وزارت اطلاعات تاکنون 95 نفر از اعضای اپوزیسیون در خارج کشور را به دستور خامنه ای ترور کرده است. 



 28 شهریور 1108: پیروزی نادرشاه در برابر افغانها

در روز 28 شهریور1108 برابر با 19سپتامبر 1729 جنگ سختی میان نادرقلی افشار با اشرف افغان در منطقه‌‌‌‌‌‌‌ میهماندوست دامغان درگرفت. میدان این نبرد خونین یكروزه در 20 كیلومتری شمال دامغان و كنار رود كوچك میهماندوست بود. در این جنگ 12 هزار تن از نیروهای افغان كشته و نادر نیز 4 هزار تلفات داد. عده سربازان نادر (سپاه خراسان از‌جمله شهرهای هرات، بلخ، مرو و بخارا) در این نبرد 25 هزار تن و شمار نیروهای افغان 50 هزار نفر بود. علت پیروزی نادر در این نبرد را انضباط بالا و اطاعت از افسران و فرماندهان در میان نیروهای وی قید كرده‌اند. این .نخستین جنگ نادر قلی افشار قبل از رسیدن به‌سلطنت بود


29 شهریور 1298: مخالفت گسترده مردم مشهد علیه قرارداد وثوق الدوله
در روز 29 شهریور 1298 مردم مشهد به‌ مخالفت با قرارداد وثوق الدوله برخاستند. سخنرانان از مردم می‌خواستند تا با اتحاد خود انگلیسیها را از ایران بیرون كنند. این اعتراضات سراسر ایران را در برگرفته بود. در قرارداد وثوق الدوله مالیه و قشون ایران زیر نظر معلمین و فرماندهان انگلیس قرار می‌گرفتند و بابت آن انگلستان دو میلیون لیره وام به‌ ایران می‌داد. 






31 شهریور 1359: آغاز جنگ ایران و عراق
در 31 شهریور 1359 جنگ ایران و عراق آغاز شد. جنگی كه خمینی ‌‌آنرا‌ "موهبتی
الهی" می نامید و با شعار "فتح قدس از طریق كربلا" وعده ‌‌‌‌‌‌‌ادامه آن را تا وقتی حتی یك خانه در تهران سالم مانده است، مى داد. جنگ ایران و عراق برای خمینی بعنوان سرپوش شدیدترین اختناق، بهترین نعمت و موهبت بود. جنگی كه بیش از 1000میلیارد دلار خسارت، یك میلیون كشته و دومیلیون معلول و مجروح برای ایران به‌ارمغان آورد و دهها شهر و هزاران روستای ویران بر جای گذاشت. خمینی در 27تیر 1367 رسما با پذیرفتن شورای امنیت ملل متحد، به‌آتش‌بس تن داد و جام زهر را سر کشید. به این ترتیب یك جنگ خونین 8ساله پایان یافت.